lightcloud

Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Meningen med livet ?

Av Alice Roxendal - 6 november 2011 21:43

Vad är meningen med livet? Varför är vi här? Vad är poängen med att leva om alla ändå kommer att dö? Ingen vet, men alla tror. Alla måste väl ändå tro någonting, för om man inte tror... vad gör man då?


Jag tror på återfödelse. Alla människor får en uppgift som är olika beroende på vem man är som person. Någon kanske har uppgiften att bli president och andra att genom miljöforskning rädda världen. Men vissa människor kanske får en mindre uppgift för att rädda den ensamma människan, att hjälpa individen. Jag tror att alla har en uppgift, men att det är deras eget beslut om de ska utföra den eller inte. Det kanske inte är någonting de gör medvetet, men vid någon punkt i livet tar man ändå det beslutet. Ska jag vara med i presidentvalet? Ska jag verkligen rädda världen? Kan jag hjälpa honom, just den människan? Kommer det verkligen att betyda någonting? Alla bestämmer sig inte för att ta sin livsuppgift, och det är ändå i slutändan besluten vi gör som spelar roll i livet. Det är dem som formar vem vi är.

     Jag vet inte vad min uppgift är. Det enda jag vet är vad jag älskar och människorna jag älskar. Jag är bara sexton år gammal, jag vet inte vad jag vill göra i framtiden. Det gör många som jag känner inte heller, men många vet och vet det stenhårt. Vissa har vetat sedan de var sex år gamla att de ska bli vetrinär, läkare, advokat etc. Dock kan varje människa inte rädda alla, men det är ändå okej. Vi kan fortfarande påverka människor i vår omkrets och göra saker som betyder någonting. 


"Have you ever wondered what marks our time here? If one life can really make an impact on the world... or if the choices we make matter? I believe they do. And I believe that one man can change many lives. For better... or worse."


Jag tänker inte berätta var det citatet kommer ifrån, det är lite pinsamt faktiskt. Poängen är att allt vi gör i livet spelar roll. Alla beslut vi tar, även de dåliga, gör att vi växer upp och får nya erfarenheter. Och om vi är goda och osjälviska och hjälper människor runt omkring oss bara lite, gör det oss till bättre människor. Detta tror jag verkligen på.


Min mamma är en familjeperson. Hon är en folkperson (?) överhuvudtaget. Det finns alltid andra människor som tar hand om världen och ser till att vi har det bra där vi är, min mamma behöver inte vara den personen. Hon finns här med sin familj och tar hand om oss och tar hand om sina vänner personerna på hennes jobb. Att bry sig är bara en av hennes egenskaper. Hon hjälper alltid människor omkring henne genom att bara vara, och på så sätt kanske vi tar beslut som vi inte annars hade tagit. Bra beslut som kanske gör oss till bättre personer. Jag vet, från egna erfarenheter att jag ibland när jag har funnit mig själv i en svår situation har kommit på mig själv med att tänka: Vad hade mamma gjort?


Har du någonsin undrat vad som kännetecknar vår tid här? Om ett liv verkligen kan göra en inverkan på världen ... eller om de val vi gör spelar någon roll? Jag tror de gör det. Och jag tror att en människa kan förändra många liv. På olika sätt.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alice Roxendal - 7 oktober 2013 21:54

Jag älskar verkligen att köra. Sedan jag fick mitt körkort för tre veckor sedan är det det enda jag vill göra. Bara köra. Tills mina fötter är helt möra. Nej, inte ens då ska jag sluta köra. Föralltid skall människor mig susa förbi höra. Och jag ska ...

Av Alice Roxendal - 2 oktober 2013 13:19

Hade mitt första höst-moment igår. Körde i stan, så kom värsta vinden och kastade värsta lövhögen på bilrutan. Fick använda mina vindrutetorkare. Fett höstigt. Och ja - jag har körkort!! :D U know it, I'm a bloody grown-up now!  - Det våras för hös...

Av Alice Roxendal - 18 juni 2013 16:31

Skola, Stockholm, studenter, sommar ... Hey, it's been a while :D - well, information in-taking device activate! Time to read my blog again, blog style! Vad kan jag säga? Jo, just skola, Stockholm, studenter, sommar - a.k.a - mycket att göra. Sko...

Av Alice Roxendal - 4 maj 2013 01:43



Våren nalkas. Tjollahopp. Sånt är livet. Wihoo. Detta inlägg kommer inte att bli lika långt och flummigt som det förra, utan endast en uppdatering om vad jag har haft för mig på sistone. Skolan kommer inte att nämnas. Pallar inte skolan. D...

Av Alice Roxendal - 26 april 2013 12:06

Don't let time become the boss of you.  Hells no. Fast jo. Tid. Skola, schema, ansvar. Bussar. Time's totally the boss of me.    People assume that time is a strict progression of cause to effect, but actually, from a non-linear, non-subjective...

Presentation


Mitt namn är Alice och det här är min blogg. Här kommer jag att berätta om mitt liv genom text och mycket bilder. Jag hoppas att göra det här kommer att ge mig någonting insiktsfullt i framtiden, vi får väl helt enkelt vänta och se :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards