lightcloud

Alla inlägg under februari 2013

Av Alice Roxendal - 6 februari 2013 15:11

 

Lilla Syster och HEARTS ON FIRE


Det finns tillfällen då man tror att man känner sig själv. Att man vet vad man vill och hur man mår och hur man kommer agera. Sedan kommer alltid en tid då man inte har en jävla aning och världen som annars alltid kretsat åt rätt håll bestämmer sig för att lära sig dansa rumba istället. Allting faller och blir ett konstigt och förvirrat töcken, och speciellt man själv är extra omskakad, som ett paket juice med fruktkött – och fruktkött är inte särskilt gott när det är oväntat.

     Men då är det ju himla tur, att man har de där människorna som kan läsa en. Som förstår hur man tänker med en enda blick och vet vad man pratar om efter bara ett par dolda meningar. Oavsett vilket humör man är på, så kan de ändå förstå en, mycket bättre än vad man förstår sig själv.

     Sådan är Alice för mig. När vi går på Afro på Gerdahallen, och tränaren skriker ”Lejonkungen!” (en rörelse där man står och ”håller upp Simba mot solen”) och jag börjar gapskratta, så fattar hon varför. Eller när jag kan börja sjunga på en låt, och Alice tar över nästa stycke, och sedan återgår jag igen till att sjunga låten, innan vi stämmer upp i skrålande sång till refrängen, medan vi gör pannkakor i hennes pappas kök. Det är sådana saker som betyder så mycket.

 *

Det är ju egentligen dags att gå och lägga sig, eftersom jag ska till jobbet imorgon (idag). Var på boxning med Alice idag, det var otroligt kul men väldigt jobbigt. Så är ganska mör i kroppen, speciellt efter tränarens idé om att vi skulle ligga och sprattla på golvet som strandade fiskar. Aldrig har jag någonsin känt mig så sympatisk med fiskar, som när jag ligger och sparkar mot den stora mitsen (stor fyrkantig kudde) med raka ben och kramp i hela kroppen. Men muskler får man i alla fall. Annars ska jag få be att få reklamera mina träningspass!

      Jaja, för att återgå. Sängen kallar, och nattens spellista blir börjad med ”I Dream Of Crystal” av Maps, som följs av *lite spotify-reklam (då jag glömt uppdatera till premium) och sedan* ”No Surprise”, först James Yuills låt, och sedan en låt med samma namn av Daughtry. Efter mången fler låtar avslutas, och vaggas natten in, med ”Broken stereo” av Sean Fournier, ”And It's Alright” av Peter Broderick (har ni hört Gem Club så kommer ni gilla honom tror jag), och slutligen ”Heartbeats” av José Gonzales.

     SOM, på tal om, har totalförstörts av Alice!! Den syn och bild och de minnen jag hade bundit till den låten har nu krossats förödande, av upplysningen om att den är en cover på originalet från The Knives. Och DEN låten är INTE ALLS som jag hade väntat mig. När jag ”växt upp” och njutit av det lugna och njutningsfulla gitarrspelandet och den mjuka rösten tillhörandes José (I suppose?), är The Knives' version mer eller mindre en chock, eller kallsup, eller kalldusch, eller som att bli tagen på sängen, eller på bar gärning, eller ... jag slutar där, innan halva inlägget fylls med mer struntprat.

     På tal om musik, för att gå till den mer behagliga delen av samtalet, så föreslår jag Ben L'Oncle Souls låt ”Little Sister”. Originalet är på franska och heter ”Petite Soeur”, och är minst lika bra om inte bättre. Men för er som vill förstå vad han sjunger så kan ni ju också lyssna på hans engelska version. Inte för att jag vet om det är en bra översättning, men jag litar på att han kan sin engelska bra nog för att översätta sin egen låt. Bra är den i alla fall. Och än så länge inte förstörda av något brutalt erkännande.


Stay strong, brave and excellent!

Hugs, Em


 

 Em - min soulmate. Min absoluta själsfrände.Vad tog  jag mig till alla de åren innan vi träffades? Jag minns inte. Allt jag vet är att det var tufft att flytta till Lund och börja gymnasiet och ha alla mina vänner i Genarp, men att ha någon att kunna gå till när jag vill, här i Lund, det är guld värt. Även om det bara är för att titta på någon knasig disneyfilm, äta kräm direkt ur förpackningen, eller berätta om någonting som hänt i skolan. It's the small things that matter, precis som du sa. Du har varit underbar! Tänker bara på alla moments när vi tänker på exakt samma sak, eller börja skratta exekt samtidigt åt någonting. You truly are my soulmate, my friend. And as my soulmate I will love you forever<3

Presentation


Mitt namn är Alice och det här är min blogg. Här kommer jag att berätta om mitt liv genom text och mycket bilder. Jag hoppas att göra det här kommer att ge mig någonting insiktsfullt i framtiden, vi får väl helt enkelt vänta och se :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards